Domstolarna och trafiksäkerhetsarbetet
Av universitetslektor, jur. och fil. lic. HANS KLETTE
Genom The Highway Safety Act of 1966 påbörjade den federala regeringen i USA ett program i stor skala för att förhindra trafikolyckorna, som är ett av landets svåraste sociala problem. The Highway Safety Bureau of the Department of Transportation utfärdade den 27 juni 1967 vissa Highway Safety Program Standards, som anger vilka krav delstaternas trafiksäkerhetsprogram skall uppfylla för att få ekonomiskt stöd från den federala regeringen. Myndigheten betonar där trafikdomstolarnas ledande roll i ett effektivt trafiksäkerhetsarbete. För att påverka motorfordonsföraren att köra trafiksäkert fordras samarbete mellan lagstiftaren, som måste skapa effektiva lagar, polisen, som skall övervaka att lagarna efterlevs, och domstolarna, som skall utdöma påföljder vid överträdelser. Om ett av leden brister, kan hela trafiksäkerhetsarbetet misslyckas. De amerikanska domstolarnas nyckelställning i detta arbete anses bero på att man genom dem kan påverka motorfordonsförarnas attityder, som är en fundamental faktor i trafiksäkerhetssammanhang.
Den amerikanska federala standarden för trafikdomstolarna är endast en minimistandard. Det finns emellertid också en annan nationell standard, som arbetats fram under mer än två årtionden av The Traffic Court Program of the American Bar Association (ABA). Detta program är den äldsta fortlöpande verksamheten för undervisning och utbildning genom domstolarna i USA. Då vi säkert kan dra stor nytta av de amerikanska erfarenheterna på detta område också i vårt land, skall jag i denna uppsats diskuterade amerikanska domstolarnas trafiksäkerhetsarbete, vilket jag kom i kontakt med under en studieresa i USA 1967. Först redogöres för ABA:s trafikdomstolsprogram, därefter för handläggningen av trafikmål och sedan för påföljderna vid trafikbrott. Vid vissa punkter kommer en anknytning till den svenska diskussionen att göras. Slutligen lämnas ett förslag om hur de svenska underrätterna skulle kunna inlemmas i trafiksäkerhetsarbetet mera effektivt än vad som idag är fallet.
ABA:s trafikdomstolsprogram
Sedan början av 1940-talet leder The Standing Committee of the American Bar Association ett trafikdomstolsprogram, vars huvudändamål är att förbättra rättsskipningen i domstolar som handlägger trafikmål, att vidareutbilda personer vid dessa domstolar och att öka respekten för all lagstiftning— speciellt trafiklagarna — och därigenom nå bättre efterlevnad av lagarna. Verksamheten administreras f. n. av en stab på 18 personer. Chef nu och alltsedan starten är James P. Economos, som lämnat mig en redogörelse för verksamheten.
Trafikdomstolsprogrammet omfattar f. n. följande viktiga aktiviteter: (I) genomförande av den nationella standarden för trafikdomstolar, (II) kon-