Insiderlagens tillämpning i samband med offentliga bud
Av PETER TRAUNG
Den oklara regleringen i insiderlagen kan skapa svåra, och i många fall sannolikt onödiga, problem för seriösa budgivare. Regleringen kan även tänkas utnyttjas av målbolag för att förhindra eller försvåra övertaganden. I denna artikel diskuteras insiderlagens tillämpning i samband med offentliga erbjudanden att förvärva aktier i ett målbolag, med hänsyn till även börsens noteringsavtal och NBK:s rekommendation om offentligt erbjudande om aktieförvärv.
1. Bakgrund
Ett aktiemarknadsbolag skall omedelbart offentliggöra information när beslut har fattats eller händelse inträffat som ”i icke oväsentlig grad” är ägnad att påverka den bild av bolaget som skapats av bolagets senast lämnade information eller i övrigt kan påverka värderingen av bolagets aktier.1 Kravet på omedelbart offentliggörande av potentiellt kurspåverkande information är strängt och har också tillämpats på ett stringent sätt av Stockholms Fondbörs styrelse respektive disciplinkommitté. Typiskt sett skall det därför inte finnas någon konkret icke-offentliggjord potentiellt kursdrivande information avseende faktiska förhållanden i eller avseende ett aktiemarknadsbolag.2 Selektivt lämnande av potentiellt kursdrivande information får enligt huvudregeln inte ske. Däremot finns inget hinder mot att selektivt lämna information som inte är potentiellt kursdrivande.
1 Se t. ex. p. 21 i bilaga 1 till Stockholms Fondbörs noteringsavtal, nedan ”Avtalet”. Enligt 5 kap. 3 § lag om börs- och clearingverksamhet gäller att bolaget skall offentliggöra de upplysningar om verksamheten och fondpapperen som är ”av betydelse” för bedömningen av kursvärdet på fondpapperen. Finansinspektionens föreskrifter om inregistrering av fondpapper m. m. (FFFS 1995:43) innehåller i 2 kap. 15 § en informationsregel som i huvudsak motsvarar p. 21 i Avtalet. Regeln i FFFS 1995:43 skiljer sig dock från Avtalets regel dels genom att beslut eller händelse som i icke oväsentlig grad ”kan” påverka värderingen omfattas av informationsplikten, dels att information skall lämnas till börsen omedelbart, medan offentliggörande skall ske ”så snart det kan ske”. Rekvisitet ”kan påverka” innebär ett högre krav på informationslämnande än rekvisitet ”ägnad att påverka” i Avtalet. Å andra sidan är Avtalets krav på när offentliggörande skall ske striktare än kravet i FFFS 1995:43. 2 Detta med förbehåll bl. a. för att det kan ta viss tid i anspråk att färdigställa informationen för offentliggörande. Jfr Hopt, The European Insider Dealing Directive, Common Market Law Review, 1990, s. 57: ”Usually the company will not be allowed by law to keep price sensitive information undisclosed since the shareholders must be informed either by prompt disclosure or at least by the balance sheet disclosure and the annual report about their company’s affairs.”